Terug naar referentie overzicht

Zeist, Basisschool De Sluis


Duikelrek robinia
Evenwicht robinia
Speelschip glijbaan
Speelschip met raampje
Speelschip met wiel
Speelschip veiligheid
Duikelrek robinia
Evenwicht robinia
Speelschip glijbaan
Speelschip met raampje
Speelschip met wiel
Speelschip veiligheid

Het nieuwe schoolplein is van iedereen!

De 450 kinderen van basisschool De Sluis in Zeist hebben hun wensen zien uitkomen. Zij mochten meedenken over de aanleg van de nieuwe speelpleinen van de school. De kinderen, de ouders, de wijk, de wijkagent, de brandweer… naar iedereen is geluisterd. Van Ee Speeltoestellen heeft het gerealiseerd. ‘Het nieuwe schoolplein is nu van iedereen.’

 

‘Het is een enorm omvangrijk project geweest’, vertelt directeur Jelmer de Wal van basisschool De Sluis. ‘Het hele plein moest op de schop. De oude speeltoestellen bevatten asbest dus die moesten worden verwijderd. Om het nieuwe schoolplein te realiseren, hebben wij de hulp in geroepen van Van Ee Speeltoestellen. Zij staan goed bekend vanwege het duurzame materiaal dat ze gebruiken en de veiligheid van de speeltoestellen. Bovendien staan ze je vanaf het vroegste begin bij. Zulke grote trajecten vergen veel overleg met de schoolleiding, aannemers, de wijk, de brandweer en de politie… Het proces van planning tot uitvoer en oplevering wordt door Van Ee begeleid.’

Voor iedereen
Het ontwerp van het nieuwe schoolplein liet de school aan de echte experts over; de leerlingen. Jelmer: ‘Het is ontzettend leuk om te zien hoe creatief kinderen zijn. Niet alles was haalbaar, zoals het enorme reuzenrad dat ze voor de deur wilden, maar Van Ee heeft echt gehoor gegeven aan de wensen van de kinderen. Wij hebben nu drie schoolpleinen, voor elke leeftijdscategorie één en waar iedereen zich in herkent. De jongens wilden voetballen, de kleinere kinderen wilden schommelen, de meisjes wilden rekstokken en de prepubers wilden liggen op het gras en vooral niet iets kinderachtigs. Dat waren de ingrediënten en dat is wat je nu terugziet.’

Veilig en zichtbaar
De kinderen werden ook betrokken bij de problemen die sommige van hun ideeën met zich meebrachten. Jelmer: ‘Zo stonden er twee palen in de weg bij waar een klein voetbalveldje zou moeten komen. De bovenbouw heeft vervolgens een veldje bedacht dat niet symmetrisch is, waarbij de doeltjes niet recht tegenover elkaar staan, maar schuin. De kinderen hebben zo een eigen spel ontwikkeld. Dat vond Van Ee ook een erg leuk idee. Wat de kinderen wilden, hebben wij leidend gemaakt. Uiteraard moest dit wel voeldoen aan de veiligheideisen. Niet alleen de speeltoestellen van Van Ee zijn veilig, maar zij adviseren ook over waar te plaatsen. We hebben een totale speelruimte van 2.500 vierkante meter. Dan is zichtbaarheid heel belangrijk. Kinderen moeten prettig kunnen spelen, maar wel in het oog. Dus waar ze nu ook spelen, de school of de wijk ziet hen.’

Nieuwe impuls
Door het betrekken van de leerlingen bij de reorganisatie voelt het schoolplein voor de leerlingen van de school als een beetje van zichzelf. Jelmer: ‘De kinderen maakten de vorderingen dagelijks mee en in plaats van dat ze een bouwput zagen, zagen ze de groei. Ze zagen hoe het werd opgebouwd en wat er allemaal bij komt kijken. De leerkrachten  maakten er ook een praatje over in de klas. Dat is toch veel leuker dan dat een speelveld er opeens van de een op de andere dag staat?’
Door de reorganisatie heeft het schoolplein een wijkfunctie gekregen, vindt Jelmer. ‘Ook kinderen die hier niet op school zitten, komen hier samen spelen. Voor ouders is het prettig om op het schoolplein nog even te praten met elkaar terwijl en de docenten. Het enorme schoolplein is sfeerbepalend voor de wijk en heeft de leefbaarheid verhoogd. De wijk heeft echt een nieuwe impuls gekregen.’

 


Terug naar referentie overzicht Catalogus of contact?

Aanverwante projecten

Catalogus of contact?